2017 m. spalio 29 d., sekmadienis

eMTB Pirmas sezonas

Senai norėjau išbandyti važiavimo ypatumus elektriniu dviračiu ir pagaliau pavasarį apsisprendžiau įsigyti elektrinį dviratį. Prieš tai elekrinio dviračio gyvai nebuvau čiupinėjęs ir nelabai išmaniau, nuo ko čia pradėjus. Pradėjau kaip ir visi, nuo internetinių forumų skaitymo ir video įrašu peržiūrėjimo. Lietuviškas forumas nepasirodė labai naudingas, čia vyrauja 'pasidaryk pats' dvasia, maždaug kaip iš seno kompiuterio akumuliatorių ir elektrinės žolipjovės variklio pasidaryti dviratį. Dar yra kelios parduotuvės, kurios prekiauja neaiškios kokybės el.dviračiais pasakiškomis kainomis. nei viena iš šių galimybių manes nesužavėjo. Forumose anglų ir rusų kalba populiarus el. dviračio perdirbimo rinkiniai "kit". Tai kompromisas tarp kainos ir kokybės. Čia vyrauja du pagrindiniai variantai- variklis rato stebulėje ir variklis ant centrinės ašies 'mid drive electric motor kit" (nežinau, kaip teisinga lietuviškai). Patyrinėjus instaliavimo skirtumus, išsiaiškinau kad pirmas variantas turi daugiau išorinių sujungimų, t.y. yra trys atskiri fiziniai blokai, sujungti išorinėmis jungtimis: variklis, kontroleris, akumuliatorius. Antrajam variante kontroleris jau integruotas variklio mazge, lieka du sujungimai- variklis ir akumuliatorius. Abiejuose variantuose dar yra greičio daviklis, stabdžių daviklis, valdymo pultas su ekranu. Pedalažo daviklis 1 variante atskiras, antrame - integruotas. Pirmajame variante tenka keisti galinio ar priekinio rato stebulę, antrajame- bb centrą. Mano subjektyvia nuomone kuo mažiau išorinių sujungimų, tuo patikimesnė sistema, be to, perstipinuoti ratą (arba pirkti motorą su ratu) gręsia papidomomis išlaidomis, taip kad buvo pasirinktas antrasis variantas. Apsisprendus dėl variklio tipo, pradėjau galvoti apie variklio "brandą" ir galimybes įsigyti. Situacija čia labai paprasta. Pripažintas lyderis BOSH, su savo ES teisės reguliavimais ir vėlgi, pasakiška kaina, arba kinietiški analogai. Čia vienareikšmiškai lyderis BAFANG / 8FUN firma, gaminanti ir parduodanti tiek perdirbimo rinkinius, tiek atskiras detales, įskaitant kontrolerius, papildomus daviklius. Be to yra kitų įmonių, kurios gamina ir prekiauja periferiją, suderinta su BAFANG gaminiais, tokius, kaip valdymo skydelius, daviklius ir t.t. BAFANGO rinkiniai pritaikyti viso pasaulioteisinio reguliavimo ypatumams, todėl maksimalus greitis ir kiti teisiniai ypatumai tiesiog suprogramuojami per valdymo skydelį ir vartotojas nesunkiai gali juos pasireguliuoti savo nuožiūra, kas BOSH sistemos atveju nėra įmanoma. Sekantis klausimas prieš įsigyjant rinkinį, buvo variklio galingumo ir akumuliatoriaus talpos pasirinkimas. Teko apsibrėžti, ko aš tiiuosiu iš savo el.dviračio. Suformulavus reikalavimus, kad dviračiu asistavimo režimu be papildomo pakrovimo būtų galima nuvažiuoti ne mažiau 100 km miško keliukais (ne asfaltu), palaikant dviratininkams įprastą greitį. Dėl tokių reikalavimų atkrito visi varikliai <500W, miške per smėliuką jie tiesiog netemps,  pasirinkimas liko 600W, 750W, 1KW, didesni galingumai ES kaip ir nelegalūs , būtų laikoma motorine transporto priemone. Akumuliatorius konstrkciškai būna ant vidinio rėmo "down tube" ir ant specialios sutvirtintos bagažinės. Aš pasirinkau "down tube" konstrukciją, nes man taip tiesiog gražiau atrodo dviratis. Akumuliatoriai tokiems galingumams yra skirtingų įtampų 36v, 48v, 52v. Akumuliatoriaus įtampa turi būti suderinta su variklio vardine įtampa, tiksliau, su vidiniu variklio kontroleriu. Akumuliatoriaus talpumas Ah taip pat skiriasi nuo 7,5Ah iki 21Ah ir daugiau, Kuo didesnis talpumas, tuo sunkesnė ir didesnė baterija, todėl tenka apsispręsti tarp baterijos talpos, svorio ir dydžio. Dydį (gabaritus) pasirinkti paprasčiausia, tiesiog pagal dviračio donoro rėmą reikia pamatuoti, koks didžiausias įmanomas varinatas tilps. Aš to nepadariau, tai akumuliatorių dabar vežioju "žemyn galvą", nes kitaip netelpa. Kiek sunkiau apsispręsti su įtampa ir talpa. Pagal mano nuojautą(skaičiavimais to nepavadinsi), viskas , kas mažiau 10Ah, vargu ar patrauks 100km, o įtampa pageidautina daugiau 36V. Po ilgų skaitymų ir video apžvalgų peržiūrų buvo apsispręsta, kad variklio įtampa t.b. 48-52v, galia 600--1000w, akumuliatoriaus talpa 12-18 Ah. Taip susiaurinus paiešką, iškrito akcija vienam iš BAFANG rinkinų variklis 750W, akumuliatorius 48v 14Ah, kuris ir buvo nupirktas. Rinkinyje papildomai dar yra komplektuojamas pasirenkamas valdymo skydelis, stabdžių rankenelės su davikliais (netinka su hidrauliniais stabdžiais, bet galima iš vis jų nedėti) bei viskas kitkas, kas reikalinga perdarant dviratį. Labai smalsiems iš karto pranešiu, kad už rinkinį sumokėjau 784Eur su visais mokesčias, rinkausi tokį pardavėją, kuris pats sumoka mokesčius. Renkantis rinkinį, reikia atkreipti dėmesį į donoro BB plotį. Senesni rinkiniai buvo 68mm (pvz. dauguma hibridų)  su galimybe uždėti ant 73mm( dauguma MTB) ir 100 mm pločio (pvz. FAT bike). Nauji rinkinai jau daromi 3 variantų.
Užsakius rinkinį ir belaukiant, kol jis parvažiuos į vietą, iškilo klausimas, kokį dviratį paskirti perdarymui. Galėjau rinktis iš dviejų turimų- fitnesbiko arba MTB. Vėl daug valandų skaitymo ir suformuluojami reikalavimai- stiprūs ratai, pageidaujama amortizacija ( bent jau plačios storos padangos) ir stiprūs stabdžiai , kažkaip sustoti tai reikia. Dabar tapo aišku, kad donoras bus mano mylimas MTB . Dar šiek tiek meistro Dariaus burtininkavimo ir turime tokį rezultatą
prieš

po


Pamačius elektrinį dviratį, pirmas visų klausimas, kokiu maksimaliu greičiu važiuoja? Tikrai nežinau, bet neminant 45 km/h važiuoja ( tai tarp kitko, tai yra legalu JAV, bet ne ES). Minant važiuoja tokiu greičiu, kokiu greičiu jūs minat, tiesiog tam reikia mažiau jėgos. Taip pat nesu bandęs, kokiu maksimaliu greičiu važiuoja mano automobilis  (o jūs bandėt?). Jeigu manote važinėti el. dviračiu kaip motoriniu, t.y. nemindamas , elektrinis dviratis nepateisins jūsų lūkesčių. Akumuliatoriaus talpa  bus per maža, variklio galingumas per mažas. Tam yra išrastas motoroleris ir automobilis. Čia rimtai.
Išbandžius 'kiek traukia', susiruošiau į kelionę aplink Lampėdį. Iš kart pasakau, kad naudoju asistavimo režimą tai yra, variklis veikia, kol mini. Valdymo skydelis leidžia nusistatyti asistavimo lygių skaičių 3-6-9. Tai kažkas panašaus, jei galinėje kasetėje turėtume ar tai 3, ar tai 6 ar tai 9 žvaigždes. Asistavimo lygius važiuojant tenka derinti su bėgiais, kuo didesnis asistavimo lygis, tuo mažesnė galinė žvaigždė. Kažkiek pavažinėjus, atsiranda įgūdžiai, pradžioje dviratis tamposi, kaip motociklas pas mokinį. Aplamai, važiavimo technika skiriasi, turi galvoti ir apie bėgius, ir apie asistavimo lygį. Jei nepasirinksi atitinkamos kombinacijos, smėlio takelyje gali greitai išsitiesti. Jei keliukas sunkiai išvažiuojamas, tenka naudoti 1 arba 0 asistavimo lygį. Plente asistentas veikia paprastai, tiesiog, jei tavo pedalažas suletėja, variklis tave stumteli iki užsiduoto greičio. Ben jau mane veikia kaip treneris, sako ei ei netinginiauk. Pakilimose vyksta tas pats, tiesiog tu nejauti stumtelėjimo, o variklis padeda tiek, kad tavo pedalavimo greitis nemažėtų. Greitį renkiesi asistavimo ir bėgio kombinacija. Per vasarą buvo keli ilgesni išvažiavimai, 155 km atlaikė be pakrovimo, 180 km baterija neatlaikė, paskutinius 15 km teko parminti pačiam. Gal turėjo įtakos, kad temperatūra buvo apie +5 laipsnius.
Pagrindiniai skirtumai, lyginant su MTB- padidėjęs soris, lengvai nepanešiosi, bijo vandens, variklį ir akumuliatorių į vandenį nepamerksi, atsparumas vandeniu IP67, lietaus neturi bijoti, grįžes plaunu su vandens srove, kol kas laiko


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą